חורף 2019: נחלים מזוהמים בביוב ובקולחים וחופים סגורים לרחצה

חורף 2019 יזכר לא רק בעקבות הגשם, אלא בעיקר בעקבות הביוב והקולחים הרבים שזרמו ברוב נחלי הארץ, מנחל בצת בצפון ועד לנחל לכיש בדרום, גרמו לזיהום הנחלים, לזיהום חופים ולסגירתם לרחצה ולמחאה ציבורית הולכת וגדלה.

הסיבה המרכזית לזרימת הקולחים היא העדר נפח איגום מספיק במאגרי הקולחים, שגרם להזרמתם לנחלים ולים, אך גם תקלות לא מעטות, שגרמו אף הן להזרמה. העדר נפח איגום נגרם בעקבות החלטת משרד האוצר להקים אך ורק מאגרים אזוריים, עובדה שעצרה הקמת מאגרים בשבע השנים האחרונות. תוצאותיו של מהלך זה הם פגיעה קשה בטבע ובציבור.

בין הנחלים בהם זרמו קולחים: נחל בצת ושמורת ראש הנקרה, אליהם הוזרמו קולחי שלומי (בעקבות עלייה במליחות הקולחים), בנחל נעמן זרמו קולחים מכרמיאל, בקישון זרמו קולחים ממט"ש עפולה, מט"ש מנדא ומט"ש חיפה, לנחל אלכסנדר זרמו קולחים ממט"ש חדרה וממט"ש נתניה (נחל חדרה ניצל הודות למתקן ההתפלה), לירקון זרמו עודפי קולחים ממט"ש דרום שרון מזרחי, לנחל שורק הוזרמו עודפים מהשפד"ן וכן עודפים מירושלים, יבנה ואשדוד. לנחל לכיש, זרמו קולחים ושפכים ממט"ש תימורים. בסוף מרץ 2019 הוזרמו קולחים גם לנחלי הצפון הזורמים לכינרת ממאגר נס.

יש לציין, כי רוב ההזרמות התבצעו באישור מנהל רשות המים, גיורא שחם לאחר התייעצות עם הוועדה למתן צווי הרשאה להזרמה לנחל. בחלק מהמקרים התנגדו משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה למתן צו ההרשאה (לכיש ונחלי הצפון), אך שחם דחה את ההתנגדות. מתן צו הרשאה מגן על המזרימים מפני תביעה משפטית). 

הזרמת הקולחים לנחלים גורמת בנוסף לזיהום, גם לירידת אחוז החמצן במים ולפגיעה קשה בחי ובצומח שבהם. הזרמת קולחים לנחלים גורמת לזיהום הים ולסגירת חופים לרחצה.

במהלך פברואר 2019, פנתה עמותת צלול למנהל רשות המים, גיורא שחם, בדרישה לשים סוף להזרמות באמצעות נקיטה בשורה של מהלכים ביניהם, הקמת מאגרי קולחים חדשים, הגברת האכיפה על המזהמים, ביטול הוועדה המאפשרת הקלות לטיפול בקולחים, הטלת היטל הזרמה גם על מזרימי קולחים לנחלים (בדומה למזרימי קולחים לים) ועוד. לדעת עמותת "צלול" ללא נקיטה בצעדים אלה כמות ההזרמות רק תגדל וזאת בשל הגידול באוכלוסיה (2% בשנה) ואיתה יגדל גם הזיהום, הפגיעה בטבע ובים.

לכתבה בהארץ